دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی:

بازی های حوزه علوم شناختی نشان استاندارد می گیرند

بازی های حوزه علوم شناختی نشان استاندارد می گیرند

به گزارش آزینیک، دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار داشت: از این پس تولیدکنندگان بازی می توانند محصولاتشان را ارزیابی و نشان استاندارد بازی های شناختی را دریافت نمایند.



به گزارش آزینیک به نقل از مهر، سیدمحمد مهدوی در آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی بامداد امروز با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری و شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی در محل معاونت برگزار شد، اظهار نمود: حفظ و ارتقا سرمایه های شناختی هر جامعه، ضامن توسعه و شکوفایی آن جامعه خواهد بود.
وی اظهار داشت: یعنی در واقع وقتی که جامعه از سلامت و توان کافی در قابلیت های شناختی برخوردار باشد، می تواند جامعه خلاق، نوآور و شکوفایی باشد، در همین رابطه یکی از ابزارها بازی ها هستند که برای یادگیری، تصمیم گیری، طرح ریزی و قضاوت به کار گرفته می شوند.
مهدوی ضمن اشاره به این که این روند در دنیا شکل گرفته و در ایران هم توسعه دهندگان این حوزه چه اساتید و متخصصان دانشگاهی و چه نوآوران و تولیدکنندگان بازی به این حوزه توجه داشته اند، اضافه کرد: در این جهت لازم بود سازوکاری برای ارزیابی و استانداردسازی بازی ها و محصولات شناختی در کشور ایجاد شود و ذینفعان این حوزه در وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، وزارت ارشاد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کنار هم آمدند و سازوکار علمی و استاندار پایش، ارزیابی و استاندردسازی محصولات را به صورت دقیق و معتبر توسعه دادند.
وی با اعلان اینکه از این پس تولیدکنندگان بازی می توانند محصولاتشان را ارزیابی و نشان استاندارد بازی های شناختی دریافت نمایند، اشاره کرد: این نشان به خانواده ها این اطمینان را می دهد که محصول خریداری شده توسط آنها، یک محصول علمی، ارزیابی شده و استاندارد است که هم کیفیت و اثربخشی مورد انتظار را دارد و هم صدمه ای متوجه بهره بردار نخواهد بود. این استاندارد هم اکنون به صورت تشویقی است و تولیدکنندگان تشویق می شوند که از این فرآیند بهره گیرند ولی در ادامه به تدریج این نشان الزامی خواهد شد.
دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ضمن اشاره به این که آینده اقتصاد دنیا به سرمایه شناختی جوامع گره خورده است، بیان نمود: در قانون تشکیل ستاد علوم شناختی، این ستاد در ۳ حوزه سلامت و سرمایه شناختی، آموزش وپرورش و اثربخشی علوم شناختی در اقتدار و امنیت کشور فعالیت می کند.
وی افزود: دو بازه سنی تولد تا ۱۸ سالگی و سالمندی دو حوزه اثر حیاتی علوم شناختی محسوب می شود. در حوزه سرمایه گذاری شناختی کودکان، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری، چهار تا شانزده دلار ارزش افزوده ایجاد می شود. همینطور ۶۲ درصد از کودکان ۳ تا ۴ سال به موبایل و تبلت دسترسی دارند که میزان قابل توجه و تاملی است.
مهدوی به عرضه آماری به اهمیت بازی در ایران اشاره نمود اظهار داشت: بر مبنای آمارهای یکی از سکوهای عرضه کننده اپلیکیشن و بازی ایرانی، سه کلیدواژه ای که از سال ۹۹ بیشترین جست وجو داشته، کلمه بازی بوده که نشان از اهمیت و جایگاه بازی دارد.
دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با بیان این که ۳۴ میلیون نفر در کشور با بازی سروکار دارند و متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند که ۵۹ درصد از آنها آقایان هستند، اضافه کرد: میانگین سنی بازیکنان ۲۳ سال است و برپایه آمار این سکوها پرطرفدارترین سبک بازی ها، ۳ بازی ایرانی است.


منبع:

1402/07/17
12:00:21
0.0 / 5
330
تگهای خبر: آموزش , اپل , اپلیكیشن , امنیت
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آزینیک