راهكار مقرون به صرفه در پایش سطح جاده ها ارائه شد

راهكار مقرون به صرفه در پایش سطح جاده ها ارائه شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توسعه سامانه ای، امکان پایش بافت درشت روسازی های آسفالتی با استفاده از صدای اندرکنش لاستیک - سطح جاده را تسهیل کردند.



محمدرضا گنجی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «توسعه سامانه برداشت و تحلیل بافت درشت روسازی های آسفالتی از راه پردازش صوت اندرکنش سطح جاده»، عنوان کرد: اصطکاک سطح جاده ها، یکی از پارامترهای مهم در ایمنی جاده ها و بافت درشت یکی از عاملهای مهم تأثیرگذار بر آن است.

وی با بیان اینکه روش های دستی و استاتیک برداشت داده های بافت درشت روسازی در سالهای اخیر در کشورهای پیشرفته به ندرت مورد استفاده قرار گرفته اند، اظهار داشت: این روش ها معایب فراوانی همچون سرعت کم برداشت داده ها، به خطر افتادن جان نیروی انسانی برداشت کننده اطلاعات، هزینه فراوان، برداشت اطلاعات از قسمت محدودی از شبکه و یکپارچه نشدن داده ها دارند.

این محقق افزود: در مقابل روش های نوینی که برداشت داده ها را به صورت مکانیزه و دینامیک انجام می دهند، اغلب این مشکلات را مرتفع می سازند.

گنجی تصریح کرد: بیشتر روش های دینامیک توسعه داده شده برای برداشت بافت درشت روسازی ها مبتنی بر لیزر هستند که جزو ابزارهای گران قیمت برداشت به شمار می روند. توسعه روش مکانیزه و دینامیکی که این هزینه ها را کم کند و در عین حال با دقت و صحت قابل قبولی در برداشت داده ها، بسیار پرارزش است.

وی اضافه کرد: توسعه روش مکانیزه و دینامیک ارزانقیمت برای پایش بافت درشت روسازی های آسفالتی مدنظر قرار گرفته است. این سامانه شامل استفاده از یک وسیله نقلیه مجهز به میکروفن های با دقت بالا است و قابلیت این را دارد با استفاده از صدای برداشت شده و سپس پردازش آنها توسط روش های پردازش سیگنال و با استفاده از مدلهای توسعه داده شده، شاخص در ارتباط با بافت درشت سطح برای رویه های نزدیک به هم را ارائه دهد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این روش، روشی ارزانقیمت مبتنی بر صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده و با دقت بالا برای پایش بافت درشت است که خود مشتمل بر سه فاز توسعه سخت افزاری (تعیین و جانمایی سنسورها، ساخت قطعات مکانیکی)، توسعه نرم افزاری و پردازشی (شاخص بندی بافت درشت، پردازش سیگنال صدای اندرکنش) و هم مدل سازی است.

به گفته وی، در این پژوهش برای ارائه مدل تعیین بافت درشت روسازی با استفاده از صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده، ابتدا به صورت دقیق مکانیسم های تولید صدای اندرکنش، اثر مکانیسم ها بر مشخصه های صدای اندرکنش، روش های اندازه گیری صدای اندرکنش بررسی شده و سامانه های پایش بافت درشت توسعه داده شده است.

محقق دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: این پژوهش در نهایت منجر به توسعه ۲ سامانه سرعت کم (کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت) و سامانه سرعت زیاد (بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت) شده است.

گنجی با تکیه بر این که نتایج این طرح در حوزه راهسازی و راهداری قابل استفاده می باشد، بیان نمود: در این پژوهش از خرابی های روسازی فقط وجود ترک خوردگی در سطح روسازی آسفالتی ارزیابی شده است که همچون محدودیت های کاربردی برای استفاده عملیاتی این سامانه در سطح تجاری است.



منبع:

1400/02/18
22:39:49
0.0 / 5
840
تگهای خبر: تجاری , دانشگاه , سخت افزار , صنعت
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آزینیک