رئیس سازمان فضایی خبر داد

۳ ماهواره سنجشی امسال پرتاب می شود

۳ ماهواره سنجشی امسال پرتاب می شود

به گزارش آزینیک، رییس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره های سنجشی «کوثر»، «طلوع 3» و «ظفر 2» آگاهی داد و اظهار داشت: همین طور بلوک انتقال منظومه ماهواره ای IOT جزء مهم ترین برنامه های صنعت فضایی کشور است.


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، دکتر حسن سالاریه امروز در برنامه افتتاحیه هفته جهانی فضا، رشد و توسعه صنعت فضایی کشور را مرهون صنعت دفاعی کشور دانست و اضافه کرد: در دهه ۸۰ سازمان فضایی تاسیس شد و نهادهای مختلف دیگری بعد از آن در این زمینه فعال شدند و در آن سال ها اولین ماهواره های ارتباطی را ساختیم که ساختار ساده ای داشتند.
وی هدف کشور از ساخت این ماهواره ها را قرار گرفتن جرمی در مدار ذکر کرد و تصریح کرد: سال ۸۷ پرتاب ماهواره «امید» با خاصیت ارتباطی ساده صورت گرفت و بعد از آن با همکاری دانشگاه هایی چون علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی شریف، مالک اشتر و صا ایران ماهواره های سنجشی مختلفی ساخته شد و دقت هایی که در آن زمان برای ساخت ماهواره ها در نظر گرفته می شد، در حد چند ۱۰ متر تا چند ۱۰۰ متر با ارتباطات حداقلی بوده است.
سالاریه اظهار داشت: حالا بعد از گذشت کمتر از ۲۰ سال در جایگاهی قرار گرفتیم که ماهواره های مخابراتی و سنجشی مختلفی را با فناوری ها و دقت های بالاتر در کشور می سازیم.
رییس سازمان فضایی ایران، پرتاب ماهواره «پارس ۱» در سال قبل را یکی از این توانمندی ها نام برد و اشاره کرد: حالا نسخه های دیگر این ماهواره یعنی پارس ۲ و ۳ با دقت های ۸ متر درحال طراحی و ساخت است، ضمن آنکه ماهواره های سری نور ۱ تا ۳ با دقت ۱۰ متر در هوافضا سپاه تولید شده است.
وی اشاره کرد: اتفاق بسیاری مهمی که درحال رخ دادن است، ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی است و در این جهت امسال پرتاب ماهواره های بخش خصوصی را در دستور کار داریم. همه سابقه صنعت فضایی ما یک طرف و از امروز با حضور بخش خصوصی، سرعت گرفتن کار، افزایش تعداد ماهواره ها در فضا و افزایش راندمان را در پی خواهد داشت.
سالاریه از پرتاب ماهواره سنجشی کوثر در آینده نزدیک آگاهی داد و اظهار داشت: همه ظرفیت تصاویر این ماهواره را خریداری نموده ایم تا بخش خصوصی انگیزه کافی را برای ورود به این حوزه داشته باشد.
وی پرتاب های آزمایشی منظومه ماهواره ای IOT برای سال آینده با همکاری بخش خصوصی را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان نمود و افزود: این منظومه ماهواره ای امکانی را فراهم می آورد تا جایی که زیرساخت زمینی وجود ندارد، از بستر ماهواره ای استفاده نمائیم. این منظومه می تواند امکان دریافت اطلاعات در کمترین زمان را مهیا کند تا بتوانیم در بحران ها تصمیم گیری نماییم.
رییس سازمان فضایی اضافه کرد: نخستین پرتاب امسال ماهواره «چمران ۱» بود که انجام شد و درحال انجام ماموریت های خود است. در آینده نزدیک بلوک انتقال مداری «سامان» پرتاب خواهد شد.
به گفته ی ایشان، پرتاب سه ماهواره سنجشی کوثر، طلوع ۳ و ظفر ۲ در دستور کار این سازمان است تا در کنار یکدیگر یک منظومه ماهواره ای را تشکیل دهند.



1403/07/14
21:05:52
0.0 / 5
110
تگهای خبر: ارتباطات , دانشگاه , صنعت , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آزینیک