سفارش وزیر ارتباطات به دانش آموزان و اجرای توافقنامه همکاری میان تهران و هاوانا

سفارش وزیر ارتباطات به دانش آموزان و اجرای توافقنامه همکاری میان تهران و هاوانا

آزینیک: وزیر ارتباطات هفته جاری و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید به دانش آموزان سفارش کرد فارغ از این که چه رشته ای را برای آینده شغلی خود انتخاب می کنند، بدانند که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد.


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، هفته ابتدایی مهرماه در عرصه ارتباطات با خبر شروع سال تحصیلی جدید با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مدارس تهران شروع شد. سیدستار هاشمی در این مراسم درباره ی مباحث مختلفی مانند، هوش مصنوعی و فضای مجازی صحبت کرد و بطور ویژه درباره ی هوش مصنوعی اظهار داشت که استفاده از هوش مصنوعی یکی از مهم ترین دروسی است که باید امروز مدنظر قرار گرفته شود و پیوند ناگسستنی با ریاضیات و آمار دارد. فارغ از این که دانش آموزان چه رشته ای را برای آینده شغلی خود انتخاب و دنبال می کنند باید بدانند که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد، بدین سبب خواهشم این است که از همین ابتدا توجه ویژه به ریاضی و آمار داشته باشند.
هاشمی به دانش آموزان سفارش کرد برای حضور در فضای مجازی استفاده از ظرفیتهای این فضا برنامه ریزی مشخص داشته باشند. گاهی اوقات فرزندان ما از این فضا بدون هدف و با زمان زیاد استفاده می نمایند که این موجب می شود در آخر یک روز احساس خوبی نداشته باشند.
البته وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم درباره ی موضوعات مهم دیگری همچون فیلترینگ، بهبود کیفیت اینترنت و ورود رشته آی سی تی به مدارس هم توضیحاتی ارائه نمود. بطور مثال درباره ی بحث فیلترینگ اظهار داشت: محور این کار شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است اما سلسله جلساتی برگزار شده و امروز (یک شنبه) هم جلسه ای داریم. پیگیری می نماییم و اجازه بدهید این موضوعات را در فضای کارشناسی دنبال نماییم.

اجرایی شدن توافقنامه های همکاری میان تهران و هاوانا
وزیر ارتباطات اواسط هفته، در یک گفتگوی دوجانبه که بوسیله تماس ویدئویی انجام شد، با "مایرا آرویچ مارین"، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری کوبا بحث و تبادل نظر کرد. سید ستار هاشمی با تأکید بر ضرورت بررسی تفاهم نامه ها و توافق های پیشین و نیز اسناد همکاری امضا شده میان تهران و هاوانا در حوزه توسعه همکاری ها در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرائی شدن این برنامه ها و تبدیل اسناد امضا شده به توافق نامه همکاری و برنامه عملیاتی مشترک را خواهان شد.
هاشمی در ادامه اصرار کرد که در امتداد تعاملات مشترک، شرکت های خصوصی ایرانی فعال در عرصه تجهیزات و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات برای حضور فعال در کوبا آمادگی دارند و انتظار می رود برای این منظور، اقدامات اجرائی لازم به سرعت صورت گیرد.
افزایش همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا در حوزه های همچون هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، کسب و کارهای نوین، دولت الکترونیک و همکاریهای پستی از دیگر مطالبی بود که در این گفت و گو مورد بحث و بررسی وزیران ارتباطات ایران و کوبا قرار گرفت.

الزام دریافت مجوز ساخت مراکز داده جدید
الزام دریافت مجوز ساخت مراکز داده جدید از طرف دستگاه های دولتی از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر گردید. حامد منکرسی- معاون سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- با بیان این خبر گفت بر این اساس دستگاه های دولتی برای ساخت مراکز داده جدید خود مکلف به گرفتن موافقت اصولی از سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند و بهسازی مراکز داده موجود نیز مستلزم گرفتن تاییدیه انطباق با استانداردها از این سازمان است.
منکرسی هدف از اجرا و ابلاغ ضابطه ۷۵۰ را نظم بخشی و تنظیم گری زیرساخت های داده ای کشور که اطلاعات کاربران بر روی آن ذخیره شده، دانست و تشریح کردهرچه زیرساخت های این بخش استانداردتر و امن تر باشد، کیفیت لایه ارائه خدمات هوشمند نیز بالاتر خواهد رفت. بدین سبب لازم است این ضوابط از طرف سازمان ها و دستگاه های دولتی که برای قراردادهای خود از وجوه عمومی و یا مشارکت عمومی و خصوصی برای مراکز داده استفاده می نمایند مورد توجه جدی قرار گیرند.

کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل
از طرف دیگر گمرک نیز در این هفته از کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل در نیمه نخست امسال آگاهی داد. در حقیقت از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در طول این مدت پنج میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۰ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۶۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه به ارزش ۸۹ میلیون و ۳۰۹ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است. در طول این مدت، واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری از نظر تعداد ۱۵ درصد و از حیث ارزش چهار درصد کاهش و در رویه مسافری از نظر تعداد ۳۸ درصد و از حیث ارزش ۴۱ درصد کاهش داشته است.

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
همین طور در این هفته نیز آخرین آمار تعداد دامنه های فارسی ثبت شده نیز اعلام دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می شوید. این آدرس هر چقدر ساده تر و سرراست تر باشد بهتر بوده و کاربران بیشتری شما را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه، نام دامنه را شما تعیین می کنید و در صورتیکه این نام آزاد باشد می توانید آنرا در اختیار بگیرید. البته پسوند دامنه هم بستگی به نوع کار شما و گاهی به کشوری که در آن هستید، بستگی دارد.
در ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی همچون مراکز اصلی برای ثبت دامنه های اینترنتی بشمار می رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند.
طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از شروع ثبت دامنه های فارسی در کشور تا حالا یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۵۲ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت شده فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۶۳۷ هزار و ۰۳۴ دامنه فعال در صدر قرار دارد. در حقیقت بیش ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ بطوریکه از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده اند. دامنه هایی که بیش از ۱۰۰۰ مورد ثبت شده دارند، co.ir با ۴۳۲۵ مورد، دامنه ایران با ۱۴۷۶ مورد و دامنه ac.ir با ۱۰۶۴دامنه فعال می باشند.



منبع:

1403/07/07
09:10:07
0.0 / 5
183
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , اینترنت , تجاری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
آزینیک