بومی سازی تروکار لاپاراسکوپی توسط فناوران دانشگاه شریف

بومی سازی تروکار لاپاراسکوپی توسط فناوران دانشگاه شریف

به گزارش آزینیک، شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در چارچوب یک طرح کلان موفق به تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی شده است.



به گزارش آزینیک به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، صادق جنگجو مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف با اعلان اینکه مطالعات نشان می دهد سالانه بیشتر از ۱۳ میلیون عمل لاپاراسکوپی در جهان به انجام می رسد که پیشبینی می شود این اعداد طی پنج سال آینده به میزان یک درصد رشد داشته باشند، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۵۰ درصد از جراحی های پایه مانند کیسه صفرا و آپاندیس در کشور با لاپاراسکوپی به انجام می رسد.
به گفته وی، رشد روزافزون عمل های کم تهاجمی درون بین از قبیل جراحی های لاپاراسکوپی در کشور و سطح دنیا سبب شد تا به سمت تولید ابزارهای مصرفی این عمل ها برویم که در نتیجه با هدف طراحی و ساخت تروکار جراحی لاپاراسکوپی این فرایند شروع شد.
این پژوهشگر اشاره کرد: امروزه بسیار از جراحی های در ارتباط با شکم مانند ترمیم فتق، بای پس معده، اسلیو معده و برداشتن اندام های داخل شکم با بهره گیری از روش لاپاراسکوپی به انجام می رسد. مزیت این شیوه برای جراحان و پزشکان اینست که جراحان احتیاجی به باز کردن شکم برای انجام جراحی ندارند و می توانند بدون باز کردن شکم، داخل بدن بیمار را به صورت واقعی و در همان لحظه ببینند. در کنار این مورد جراح می تواند به سادگی نمونه های بیوپسی را گردآوری کند. در نتیجه فواید زیاد عمل های جراحی لاپاراسکوپی و دوره نقاهت کم نسبت به عمل های باز سبب شد تا طراحی و ساخت سبد محصولات مصرفی جراحی های لاپاراسکوپی کلید بزنیم.

وی با اعلان اینکه تروکار از آن دسته از تجهیزات لاپاراسکوپی است که در جراحی های لاپاراسکوپی استفاده از آن بسیار مرسوم می باشد، خاطرنشان کرد: جراحان معمولاً از یک تروکار یک بار مصرف استفاده می نمایند. استفاده از تروکار به منظور ایجاد فضا بین حفره داخل شکم بیمار و محیط بیرونی است. تروکار لاپاراسکوپی در تمامی لایه های دیواره شکم بیمار نفوذ می کند. این مورد سبب می شود باقی ابزار جراحی بتوانند به سادگی وارد حفره‎های بوجود آمده در شکم بیمار شوند.
به گفته وی، تروکار لاپاراسکوپی یک بار مصرف استریل در جراحی های لاپاراسکوپی، عمل های اورولوژی، عمل های مخصوص زنان و سایر جراحی هایی که از راه شکم انجام می شوند کاربرد دارد و سبب می شود، مسیر ورود ابزارهای اندوسکوپی و اورولوژی مشخص شود.
مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، خاطرنشان کرد: پروژه تروکار جراحی لاپاراسکوپی با هدف کسب دانش فنی صددرصدی طراحی محصول و همینطور ساخت و راه اندازی خط تولید و فناوری مونتاژ کاملا ایرانی افتتاح شد و هم اکنون ما، تنها شرکتی هستیم که توانسته ایم طراحی و ساخت قالب تا طراحی سیستم مونتاژی این محصول را تکمیل نماییم.

وی افزود: دو دسته محصول این شرکت، تروکار لاپاراسکوپی سایز ۵ تیغ دار و بالن دار و سایز ۱۲ بدون تیغ و دوربین بر جهت انتقال ادوات، تجهیزات و دوربین به داخل شکم است.
جنگجو همینطور بر چالش های طراحی و ساخت این محصول متمرکز شد و اظهار داشت: چالش اول ناتوانی محصول ساخته شده در حفظ فشار شکم به میزان ۲۰ میلی متر جیوه بود که سبب ایجاد محدودیت برای جراح می شد، مسئله دیگر انطباق ناپذیری محصول با ابزارهایی بود که باید از راه آن به سادگی وارد حفره شکمی شده و از آن خارج می شد.
به گفته وی، مسئله سوم چالش های فرآیندی بود که عملکرد قالب ها را بعد از چندین ضرب تولیدی گرفتار مشکل می کرد که در جهت تولید این محصول، چالش های مطروحه مرحله به مرحله و توسط تیم های دانشی و فنی شرکت مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند و در نهایت چالش های تولید این محصول برطرف شد.
جنگجو افزود: حل چالش های ساختاری در روند طراحی و تولید این محصول با توجه به این که جزو محصولات پایه ای حوزه لاپاراسکوپی کشور بود سبب شد تا بعنوان طرح کلان معرفی و روند طراحی و ساخت آن شروع شود.
مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، در مورد تعداد اشخاصی که از رهگذر این طرح کلان مشغول بکار شده اند، اظهار داشت: میزان اشتغال زایی این شرکت برای افراد به شکل مستقیم ۲۵ نفر تیم تولید و فروش و به شکل غیرمستقیم تا ۵۰ نفر اشتغال زایی کرده است که قابلیت افزایش این تعداد به حدود دو برابر عدد ذکر شده را دارد.
همچنین، شرکت دارای یک تیم آموزش دیده و با تجربه در زمینه مونتاژ و بسته بندی است که کار بسته بندی و خروج محصول از شرکت را انجام می دهند؛ در ادامه تیم تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، به صورت دائم و مؤثر و به شکل دقیق تمام مراحل کار را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند تا کیفیت محصولات در بالاترین سطح حفظ شود و در وهله آخر، تیم اجرایی و فروش این محصول را با بازاریابی و توسعه بازار به بازار تخصصی عمل های لاپاراسکوپی وارد میکند.
به گفته وی، شرکت نوآوران طب شریف جهت دریافت مجوزهای مربوطه اداره کل تجهیزات پزشکی ایران، تیم تولید صنعتی خویش را در محل کلین روم مستقر کرد و با جذب نیروهای انسانی تحصیل کرده و با تجربه، موفق به تولید نخستین بچ آزمایشی خود در تیرماه سال ۱۴۰۲ شد و سپس پس از بازرسی کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی ایران در مردادماه، موفق به کسب پروانه تولید و IRC Code در شهریورماه ۱۴۰۲ از این اداره شد. همینطور با پیش فروش و عقد قرارداد فروش ماهیانه سه هزار عدد محصول تروکار لاپاراسکوپی سایز۱۲ و شش هزار عدد محصول تروکار تیغ دار و بالن دار سایز ۵ و ورود به بازار هدف از مهرماه، امیدوار است بتواند با تکمیل سبد سایر مدلها و محصولات در ارتباط با حوزه عمل های جراحی لاپاراسکوپی و درون بین در جهت ارتقای سطح سلامت مردم عزیز ایران تلاش کند.
مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف در انتها اشاره کرد: با عنایت به حجم واردات شش میلیون دلاری این محصولات از سبد ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل ۱۰ درصد از حجم بازار هدف این محصول؛ این شرکت در وهله اول به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است که در ادامه و با افزایش محصولات سبد تروکار جراحی لاپاراسکوپی تا انتهای سال به میزان حداقل ۲۰ درصد، تولیدات شرکت هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید که با توسعه خط تولید قابلیت رسیدن به ۵۰ درصد حجم بازار را خواهد داشت.



منبع:

1403/06/29
10:47:49
0.0 / 5
18
تگهای خبر: آموزش , پزشك , دانشگاه , دوربین
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
آزینیک