دردسرهای یک اپلیکیشن محبوب در کشورها

دردسرهای یک اپلیکیشن محبوب در کشورها

آزینیک: اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدیوی تیک تاک که چند سالی است نزد جوانان محبوب شده است به علت انتقادات مطرح شده در حوزه سیاست های امنیتی، با چالش های مختلفی همچون ممنوعیت فعالیت در کشورهای اروپایی و آسیایی رو به رو شده است.



به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، هر چند سال یک مرتبه، برنامه ی جدیدی به بازار می آید و شبکه های اجتماعی را دگرگون می کند که در سال ۲۰۲۱ نیز، برنامه محبوب تیک تاک این نقش را به عهده گرفت. در رابطه با جزئیات این اپلیکیشن باید گفت بیشتر افراد کم سن و سال از این برنامه لذت می برند، در حالیکه برخی بزرگسالان از آن سر در نمی آورند، اما با این وجود شکی در میزان محبوبیت این برنامه ی سرگرم کننده وجود ندارد.

طبق بررسی مرکز تحقیقاتی پیو، ۶۷ درصد از نوجوانان آمریکایی در سن ۱۳ تا ۱۷ سال، از تیک تاک استفاده می نمایند و ۱۶ درصد از همه نوجوانان می گویند حدودا به صورت دائم از این اپلیکیشن استفاده می نمایند. تیک تاک اعلام نموده است که اغلب کاربرانش بالای ۱۸ سال سن دارند.

اما این شبکه اجتماعی از جانب مقامات و سایر سیاستمداران آمریکایی به علت نگرانی های امنیت ملی نسبت به آن تحت فشار قرار گرفته است. اپلیکیشن تیک تاک که طی سال های اخیر از جانب کشورها مختلف تحت فشار بود و بررسی ها و اعلام منابع رسمی خارجی از ادامه روند قبلی حکایت دارد.

به طور مثال اردیبهشت سال قبل مونتانا اولین ایالت آمریکا شد که فرماندارش برای پشتیبانی از شهروندان در مقابل فعالیت اطلاعاتی چین، قانونی را برای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن چینی تیک تاک در این ایالت امضا کرد.

در آن زمان اعلام گردید مونتانا عرضه اپلیکیشن تیک تاک در این ایالت را برای فروشگاه های برنامه گوگل و اپل ممنوع خواهد نمود اما هیچگونه جریمه برای افرادی که از این اپلیکیشن ویدئویی استفاده می نمایند، وضع نخواهد کرد. این ممنوعیت از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته می شود و مطمئنا با چالش های حقوقی مواجه خواهد شد.

با گذشت چند ماه گروهی متشکل از ۱۸ دادستان کل ایالتی آمریکا اعلام نمودند از تلاش مونتانا برای ممنوعیت اپلیکیشن ویدئوی کوتاه چینی تیک تاک حمایت می کنند و از یک قاضی آمریکایی خواستند که چالش های قانونی را قبل از اجرایی شدن این ممنوعیت در اول ژانویه رد کند.

دادستان های کل ایالتی که در راس آنها ویرجینیا دیده می شود و شامل جورجیا، آلاسکا، یوتا، ایندیانا، نبراسکا، ایندیانا، آیووا، کنتاکی و داکوتای جنوبی هستند، اعلام نمودند که شکایت های تیک تاک و کاربران باید رد شود چونکه تیک تاک عمدا به اقدامات تجاری فریبنده ای مشغول می باشد که افراد را وادار می کنند اطلاعات شخصی حساس را به اشتراک بگذارد که حزب کمونیست چین به سادگی می تواند به آنها دسترسی داشته باشد و به علت این که، این پلت فرم به کودکان در مونتانا صدمه می رساند.

تیک تاک تسلیم اندونزی شد

از سوی دیگر چند ماه بعد هم خبری در خصوص تسلیم تیک تاک در مقابل اندونزی اعلام گردید. این خبر بعد از آن اعلام گردید که وزارت بازرگانی اندونزی یک مهلت یک هفته ای برای تیک تاک تعیین کرد تا فقط بعنوان یک اپلیکیشن و بدون قابلیت تجارت الکترونیکی فعالیت کند. در غیر این صورت، در معرض خطر تعطیلی قرار خواهد گرفت.

تیک تاک در اطلاعیه ای اعلام نمود: اولویت ما، عمل به قوانین و مقررات محلی است، بدین سان ما دیگر خرید و فروش آنلاین در تیک تاک شاپ اندونزی را تسهیل نخواهیم کرد و به همکاری با مقامات مربوط در این حوزه، ادامه می دهیم.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، اوایل مهرماه سال قبل خواهان ساماندهی شبکه های اجتماعی شد و به تأثیر این پلت فرم ها بر کسب و کارها و اقتصاد این کشور اشاره نمود.

البته کار به اینجا ختم نشد چونکه این اپلیکیشن محبوب آبان سال ۱۴۰۲ در یک کشور آسیایی دیگر ممنوع گردید. طبق گفته رخا شارما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نپال تصمیم برای ممنوعیت تیک تاک، در نشست هیات دولت گرفته شد و همکاران درحال انجام کارهای فنی برای بستن این برنامه هستند.



همچنین سازمان مخابرات نپال از فراهم کنندگان سرویس اینترنتی خواسته است این اپلیکیشن را مسدود کنند. بعد از این اقدام تیک تاک فورا به درخواست اظهار نظر در اینباره پاسخ نداد اما پیش از این اعلام نموده بود که این ممنوعیت ها، اشتباه بوده و مبتنی بر تصورات غلط هستند. رهبران اپوزیسیون در نپال از این اقدام انتقاد و اعلام نمودند این اقدام فاقد اثربخشی و مسئولیت پذیری است.

اتحادیه اروپا ضد تیک تاک پرونده رسمی گشود

کمیسیون اروپا تحت قانون خدمات دیجیتال اواخر سال قبل یک پرونده رسمی را ضد تیک تاک گشودتا معلوم شود آیا این پلت فرم شبکه اجتماعی، اقدامات کافی برای پشتیبانی از کودکان انجام می دهد.

تیه ری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا اعلام نمود محافظت از کاربران خردسال، یک اولویت اجرایی اصلی برای قانون خدمات دیجیتال است. تیک تاک بعنوان پلتفرمی که میلیونها کاربر کودک و نوجوان دارد، باید به صورت کامل به این قانون عمل کند و نقش خاصی برای ایفا در محافظت از خردسالان در فضای آنلاین دارد.

قانون خدمات دیجیتالی اتحادیه اروپا، به رگولاتورها اختیارات جدیدی می دهد تا در مقابل شرکتهای بزرگ فناوری در مورد نحوه پایش محتوا در پلت فرم هایشان، اقدام نمایند.

در نهایت با وجود اتفاقات رخ داده اواسط سال ۲۰۲۴ لایحه ضد تیک تاک در سنای آمریکا تصویب گردید و سنای آمریکا به نفع قانونی رای داد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می دهد تیک تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

این لایحه تحت تأثیر نگرانی قانونگذاران آمریکایی از احتمال دسترسی چین به داده های شهروندان آمریکا یا شنود از آنها در این اپلیکیشن، توسط مجلس نمایندگان تصویب گردید و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام نموده که روز چهارشنبه، این قانون را امضا خواهد نمود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه ارشد در کمیته اطلاعات، در اینباره گفت سال هاست به حزب کمونیست چین اجازه داده ایم یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در آمریکا را کنترل کند که به شکل خطرناکی، کوته بینانه بود. قانون جدید، مالک چینی این اپلیکیشن را ملزم به فروش آن می کند که حرکت خوبی برای آمریکا است.

در این راستا به تازگی بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد وزارت دادگستری آمریکا، این ادعاها که تیک تاک، مصرف کنندگان آمریکایی را در رابطه با امنیت داده آنها گمراه کرده است را پیگیری نخواهد کرد بلکه در عوض، از این شرکت به علت نقض حریم خصوصی کودکان، شکایت می کند.

این وزارت خانه می خواهد بخشی از شکایت را حذف کند که در آن مدعی شده است تیک تاک، مصرف کنندگان آمریکایی را با عدم اطلاع در رابطه با دسترسی کارمندان مستقر در چین شرکت مادر خود به اطلاعات شخصی و مالی آنها، گول زده است.





منبع:

1403/04/27
13:11:52
0.0 / 5
296
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , ارتباطات
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
آزینیک