یادداشت مهمان،

توسعه آموزش مجازی با کمک هوش مصنوعی

توسعه آموزش مجازی با کمک هوش مصنوعی

آزینیک: هوش مصنوعی به ­عنوان یک فناوری کاربردی، با ارائه آموزش مجازی با کیفیت و شخصی­ سازی شده و انجام وظایف روزمره معلمان می­ تواند به دستیار هوشمند آنان تبدیل گردد و فرآیندهای یادگیری را ارتقاء دهد. البته در کنار این مزایا، چالش هایی برای ورود هوش مصنوعی به عرصه یادگیری وجود دارد؛ همچون احتمال جایگزینی هوش مصنوعی با معلم و خطر حذفِ کامل آموزش حضوری که باید برای این چالش ­ها تدابیر لازم را اتخاذ نمود.


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، مجتبی کدئی، فعال فرهنگی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «هوش مصنوعی کاربردهای زیادی دارد و برای مواجهه درست با این فناوری، باید آنرا به ­خوبی شناخت. همچون کاربردهای مهم این هوش، ارائه آموزش به نحو شخصی سازی شده و مطابق با علاقه و نیاز مخاطب است. در این الگو، تدریس به ­صورت تعاملی، مساله ­محور و بدون محدودیت زمانی و مکانی انجام می ­شود. به ­نظر می ­رسد پیشرفت هوش مصنوعی در آینده ای نه چندان دور بتواند آنرا به مغز متفکر و عقل فعال آموزش مجازی تبدیل کند. در این یادداشت، تلاش می ­شود تا برخی ابعاد این مساله بررسی و تشریح شود.
افت کیفیت، معضل نظام آموزشی
طبق آمار آزمون­ های تیمز و پرلز در سال­ های گذشته، با کاهش نمرات دانش آموزان کشور روبرو بوده ­ایم و ازجمله علل کاهش نمرات می توان به کیفیت پایین آموزش و عدم تطابق برنامه درسی با علاقه، نیاز و استعدادهای دانش آموزان اشاره نمود. دراین زمینه، هوش مصنوعی می ­تواند به کمک نظام تعلیم و تربیت بیاید.
با استفاده صحیح از این فنآوری، نقاط ضعف، استعداد و علاقه دانش­ آموز شناخته شده و پروسه یادگیری متناسب با احتیاج و سلیقه مخاطب ارائه می­شود. به ­عنوان مثال شرکت آمریکایی OPEN AI با ارائه چت بات GPT-۴o به سمت آموزش شخصی سازی شده گام برداشته است. هم اکنون این چت بات قابلیت ارائه آموزش و حل مسائل آموزشی را دارد. با در نظرگرفتن پیشرفت آن در چند سال آینده، ارائه آموزش شخصی ­سازی شده محتمل خواهد بود. علاوه بر این، تدریس با کیفیت توسط معلم مجازی، حل مسائل و پاسخ به سؤالات آموزندگان از توانایی ­های حال یا آینده هوش مصنوعی بشمار می رود.
از دیگر کاربردهای مهم و محتمل هوش مصنوعی، می­ توان به دستیاری معلمان اشاره کرد؛ در صورت تحقق این ایده، هوش مصنوعی در اموری نظیر تصحیح اوراق امتحانی، حضور و غیاب، تمرین و حل مساله کمک­یار معلمان خواهد بود و وقت ایشان برای رسیدگی به امور پرورشی دانش ­آموزان فراخ ­تر می ­شود. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد در تاریخ ۲۸ آوریل۲۰۲۴ به خاصیت های کاربردی هوش مصنوعی در ارائه و تاثیراتی که بر سبک زندگی و پروسه یادگیری خواهد گذاشت؛ اشاره شده است.
چالش ­های ورود هوش مصنوعی به نظام آموزشی
ورود این فناوری به عرصه تعلیم و تربیت، در کنار مزایا، چالش های مهمی را نیز در پی خواهد داشت. یکی از این چالش ­ها، امکان حذف جدی معلمان از فرآیندهای یادگیری و مجازی­ شدن آموزش است. در این صورت، امکان تضعیف بُعد پرورشی و فردی ­سازی افراطی و نتیجتاً افت جامعه­ پذیری کودکان و نوجوانان وجود دارد. حضور فیزیکی دانش ­آموزان در کلاس و مدرسه مزیت ­هایی دارد که آموزش مجازی حتی با کمک هوش مصنوعی فاقد آن مزایا است. پس الگوی مطلوب، آنست که فناوری به ­عنوان ابزار کمکی و به ­منظور بهبود فرآیندهای آموزشی در خدمت معلمان عمل کند.
جمع بندی:
شناخت کافی از ابعاد هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر نظام آموزشی و اتخاذ تدابیر مناسب برای مدیریت و بهره­ برداری مثبت از این فنآوری، امری ضرورت دارد. بطور کلی ورود آموزش مجازی و هوش مصنوعی به برنامه درسی فرصت ­ها و تهدیداتی را در پی دارد و در این رابطه دو رویکرد قابل اتخاذ است: رویکرد اول انفعال و تأخیر و تغافل است که در این صورت، قابلیت بهره ­برداری از فرصت­ های این فناوری از دست می ­رود و خطر کاهش قدرت حکمرانی تربیتی نظام نیز محتمل خواهد بود.
رویکرد دوم مواجهه فعالانه و پیش ­بینانه نسبت به آموزش مجازی و هوش مصنوعی است؛ برمبنای این رویکرد، تمهیدات لازم برای بهره ­برداری از هوش مصنوعی در نظام آموزشی اندیشیده شده و از طرف دیگر نسبت به رفع چالش­ های آن آمادگی لازم کسب می­ شود و نتیجتاً نظام آموزشی بجای تضعیف، تقویت خواهد شد.»




منبع:

1403/04/25
13:10:38
0.0 / 5
246
تگهای خبر: آموزش , فناوری , كاربر , كیفیت
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آزینیک