دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم خبر داد؛
تعامل با کشورهای عضو بریکس در حوزه صنایع خلاق
به گزارش آزینیک، دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم ضمن اشاره به تعامل ایران با کشورهای عضو بریکس در حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: سال جاری برای نخستین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ مساله صنایع خلاق عنوان شد.
به گزارش آزینیک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو که اخیرا از سفر روسیه و شرکت در رویداد بریکس برگشته است در مورد وضعیت صادرات در حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در دور جدید فعالیت هایش برای مسئله صادرات اهمیت ویژه قائل شده است. صادرات حوزه صنایع خلاق با بقیه حوزه ها متفاوت می باشد و در حوزه صنایع خلاق عملا بدون بازار صادراتی نمی توان به طراحی درستی رسید.
وی افزود: بازار ۷۰، ۸۰ میلیونی کشور برای تولید محصول یا خدمات در حوزه صنایع خلاق بازار کوچکی است. البته این خاص کشور ما نیست و تمام دنیا با چنین مسئله ای مواجهند غیر از چند کشور محدود مثل چین یا آمریکا؛ بنابراین، صرفاً با نگاه به بازار داخلی، چرخ صنایع خلاق در یک کشور نمی چرخد. بنابراین مساله صادرات جزو برنامه اصلی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم قرار گرفت.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، کشورهایی مثل قطر، امارات، ازبکستان یا حتی فرانسه از مقاصد ما در بحث صادرات هستند اما دو کشور عراق و روسیه را در حوزه صادرات با تمرکز بیشتری محل توجه داریم.
حسنلو ضمن اشاره به این که روسیه در حوزه صادرات یکی از مقاصد جدی ما است، اضافه کرد: روسیه از این جهت که کشور همسایه به حساب می آید و هم به علت اقتضائات خاص سیاسی و اجتماعی از ظرفیت تعاملاتی بالایی برخوردار می باشد و در عین حال، استقبال و اقبال بالایی هم از جانب طرف های روسی برای صنایع خلاق در ایران صورت گرفته است.
وی افزود: در حوزه انیمیشن و اسباب بازی تجربه های موفقی با روسیه داشتیم، سال قبل نمایشگاه اسباب بازی که برگزار شد و اکوسیستم در آن شرکت کرد، معاونت هم تلاش کرد نقش حمایتی در این فضا داشته باشد، دومین پارت صادراتی اسباب بازی هم صادر شد و توانستیم یک تجربه موفق را خلق نماییم.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با اشاره به اینکه برای استمرار این مسیر و گشودن پرونده های جدید، در سفری که به تازگی به روسیه انجام دادیم، تفاهمنامه ها و توافق نامه های جدیدی به امضا رسید، عنوان کرد: در این خصوص با مجموعه ای که وظیفه تسهیل روابط بین ایران و روسیه را برعهده داشت هم تفاهمنامه امضا کردیم تا رفت و آمد شرکت ها و زیر ساخت حضور شرکتهای خلاق در روسیه را بیشتر فراهم نماییم. همچنین، با دو نماینده دولتی روسیه نشست های گوناگونی داشتیم و در نتیجه آن قرار شد تا نخست، شرکتهای ایرانی در نمایشگاه معتبر روسیه حضور بیشتر و پرنگ تری داشته باشند. دوم استقرار شرکت ها در روسیه و سوم تسهیل یکسری زیرساخت ها در حوزه های حمل و نقل و بحث های انتقال مالی بود.
وی، دلیل دیگری که سفر به روسیه را اهمیتی دو چندان می بخشید همزمانی این سفر با فروم اقتصادی سن پترزبورگ دانست که این فروم در ارتباط با رویداد بریکس سال جاری در روسیه برگزار می شد و در این خصوص اظهار داشت: بریکس هم یکی از ظرفیتهای جدی بین المللی است که هویت سیاسی و اقتصادی خودش را به دست آورده و درحال شکل دهی به هویت فرهنگی خود با محوریت حوزه صنایع خلاق است. سال جاری برای نخستین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ مساله صنایع خلاق عنوان شد. در کنار بریکس برای نخستین بار بحث کمیسیون ها و ائتلاف های فرهنگی حول محور صنایع خلاق عنوان شد که ما هم از سمت ایران در این فضا حضور داشتیم و در این راستا، تعامل خوبی با کشورهای بریکس شکل گرفت که انشا الله امتداد این می تواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگ تری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکتهای خلاق قرار بدهد.
حسنلو در مورد ظرفیت بازار روسیه تصریح کرد: بازار این کشور از دو جنس ظرفیت حداقلی و ظرفیت حداکثری برخوردار می باشد بطور قطع در قسمتهایی مثل اسباب بازی می توانیم به این ظرفیت حداقلی دست یابیم چون هم هزینه تولید و هم کیفیت تولید در کشور ما کاملا با کشور روسیه قابل رقابت است و این امر هم در مطالعات بازار و هم در رویارویی بخش خصوصی با بازار روسیه تصدیق شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم افزود: در بحث حداکثری نیاز داریم که بدانیم سقف بازار چقدر است که البته این مهم هنوز برای دو طرف مشخص نمی باشد. شاید روسیه مصرف فرهنگی اش در حوزه اسباب بازی مشخص باشد ولی در تعامل با بازار ایران این عدد باید یک مقدار جلوتر احصا شود. ما هم اکنون ظرفیت صادراتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار اسباب بازی را در کشور داریم اما هنوز محقق نشده است و عدد صادرات ما زیر ۳۰ میلیون دلار است این در شرایطی است که با خود بازار روسیه به تنهایی می توانیم این سقف ۱۰۰ میلیون دلاری را تأمین نماییم.
منبع: azinic.ir
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب