بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت،

گره گشایی دولت سیزدهم از مشکل اینترنت با توسعه فیبرنوری

گره گشایی دولت سیزدهم از مشکل اینترنت با توسعه فیبرنوری

به گزارش آزینیک، به علت اهمیت سرعت اینترنت و رضایت کاربران از آن دولت سیزدهم از زمان شروع به کار فعالیت خود پروژه فیبرنوری را در صدر برنامه های خود قرار داد بگونه ای که در سه سال شهر های بسیاری زیر پوشش این فناوری قرار گرفتند و کاربران بسیاری توانستند تا سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند.



به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، اینروزها دسترسی به شبکه پایدار و پرسرعت برای همه مردم از نان شب هم واجب تر شده چون که کار و زندگی آنها به این خدمت وابسته است. ازاین رو بدیهی بوده که هر وقت شبکه مبتلا به اختلال یا افت سرعت شود مردم کلافه، ناراحت و از آن انتقاد می کنند.

کارشناسان و مسؤلان حوزه ارتباطات براین باور بودند بیشتر این انتقادات ناشی از شبکه اینترنت اپراتورهای موبایل است؛ شبکه ای که فشار زیادی را تحمل می کند چون شبکه ارتباطی ثابت خانگی قادر به عرضه خدمات پرسرعت و باکیفیت نیست ازاین رو یافتن چاره و تقویت زیرساخت های ارتباطات با کمک پروژه فیبرنوری از سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم نگاه ویژه ای بر تحقق و توسعه فیبرنوری بعنوان چاره ای برای برون رفت از شرایط نامناسب اینترنت شد. پروژه فیبرنوری منازل، کسب و کارها ذیل یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم به حساب می آید و وزارت خانه مذکور در این پروژه مکلف به ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در سرتاسر کشور شد.

فناوری فیبرنوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل های مسی معمولی دارد و داده های صوتی و تصویری را به سادگی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می دهد، بنابراین است که با گسترش فناوری و احتیاج به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک لزوم تبدیل می شود.

به دلیل اهمیت این مورد از جانب دولتمردان همچون شهید سید ابراهیم رئیسی در خلال سه سال قبل حمایت های مالی مناسبی از جانب دولت برای پیشبرد این مهم در نظر گرفته شد که میتوان به ایجاد صندوقی برای توسعه فیبرنوری اشاره نمود و به واسطه آن شهرهای بسیاری در کشور با کمک شرکتهای عرضه دهنده خدمات اینترنتی همچون شرکت مخابرات ایران به این فناوری متصل شدند.

به دلیل تأکیدهای بسیار مسؤلان دولت سیزدهم خیلی از کاربران که این فناوری را دریافت و زیر پوشش آن قرار گرفته اند توانسته اند به سرعت تا۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه هم دست یابند مساله ای که بارها از جانب وزیر ارتباطات به اشاره شد هیچ تکنولوژی حتی اینترنت ماهواره ای نمی تواند جای ارتباطات پرسرعت فیبرنوری را بگیرد.

به طور مثال در آمریکا که ارتباطات ماهواره ای هم وجود دارد، کنگره این کشور برای توسعه فیبرنوری منازل آن مبلغی ۴۰ میلیارد دلار تصویب کرد.

از آنجاییکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها تاثیر بسیاری در آینده ارتباطی کشور دارد تابحال ۷ و نیم میلیون خانوار یعنی ۲۵ میلیون نفر زیر پوشش این شبکه قرار گرفته اند و برپایه هدف گذاری های انجام شده مقرر است تا آخر سال میزان پوشش به ۱۴ میلیون خانوار که یعنی دو سوم کشور زیر پوشش قرار می گیرد، برسد و سال بعد هم کل شهر های کشور زیر پوشش قرار می گیرند.

حال با وجود این که دولت سیزدهم روزهای پایانی خویش را می گذراند اما تلاش و اقدامات لازم برای پیشبرد این هدف همچنان دنبال می شود بگونه ای که عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیأت دولت هفته گذشته اعلام نمود: آخرین وزارت خانه ای بودیم که رئیس جمهور برای بازدید آمدند. در آن بازدید گزارشی در رابطه با فیبر نوری دادیم که رئیس جمهور گفتند مسئله این شهر های باقی مانده را هم حل کنید. در حوزه فضایی دستوراتی دادند تا کار با قدرت ادامه یابد.




1403/03/16
13:17:23
0.0 / 5
253
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
آزینیک