زمانیکه هیچ ارزانی بی حکمت نمی شود!

زمانیکه هیچ ارزانی بی حکمت نمی شود!

آزینیک: ناآگاهی، عدم دقت در نگه داری و ارزان بودن سیمکارت طی سال ها سبب شده افراد چندین سیمکارت داشته باشند، بدون این که بدانند در کجا یا در دسترس چه کسی قرار دارد و نتیجه این می شود که سیمکارت در دسترس برخی افرادی قرار می گیرد که به فعالیت مجرمانه اقدام می کنند.


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، همزمان با رشد استفاده از سیمکارت، کلاهبرداری و تخلفات گوناگونی هم بواسطه آن به انجام می رسد و کاربران بسیاری به سبب عدم آگاهی های لازم با وجود هشدار مسئولان به دردسر می افتند.

اما مهم ترین دلیل برای افزایش این نوع از کلاهبرداری ارزان بودن سیمکارت و عدم دقت در نگه داری آنست که موجب می شود افراد ناآگاهانه چندین سیمکارت بدون آنکه بدانند در کجا و در دسترس چه کسی قرار دارد، داشته باشند و در نهایت کارهای مجرمانه بوسیله این سیمکارت ها بیشتر می شود. موضوعی که طی ماه های اخیر یک مقام مسئول به آن اشاره نمود و اظهار داشت که ۷۰ درصد پرونده های پلیس فتا مربوط به سیمکارت است.

بر این اساس سهل انگاری و غفلت شهروندان در ارتباط با سیمکارت های تحت مالکیتشان آنها را بدون این که آگاه باشند وارد پرونده های قضائی می کند. در این خصوص عده زیادی از مردم به سبب ارزانی و سهل الوصول بودن دریافت سیمکارت اعتباری غافل از مسئولیتی که خرید این سیمکارت ها برای آنها ایجاد می کند، مبادرت به خرید چندین سیمکارت کرده و بدون توجه به نقل و انتقال قانونی، آنرا در اختیار دیگران قرار می دهند؛ برخی نیز سیمکارت را دور انداخته و سیمکارت جدیدی تهیه می کنند بدون این که قبلی را امحاء کنند.

بنابراین موضوع سیمکارت های جعلی و ناقص یا سیمکارت های بدون هویت که منجر به اقدامات خلافکارانه می شود، در سالهای قبل مشکلات و چالش های مختلفی را ایجاد کرد و همین مورد سبب شد رگولاتوری اقدام مهمی دراین زمینه همچون راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطور مشترکین برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، انجام دهد.

البته روش دیگری هم وجود دارد؛ در این روش کاربران می توانند کد ملی مالک خط را به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ ارسال نمایند و با این استعلام به صورتی از تعداد خطوط قبت شده باخبر شوند. نکته مهم این است که هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک دفعه می توانند از این روش استفاده نماید.

در پایان باید گفت درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت بوسیله سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیمکارت است که در وهله ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، برای اینکه قانون وی را دارنده سیمکارت می شناسد؛ هرچند پس از بررسی های فنی می توان مشخص کرد که این تماس از طرف وی انجام نشده است، اما قانون در ابتدا مالک سیمکارت را می خواهد و وی باید پاسخ گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. بنا بر این به دارندگان سیمکارت ها سفارش می شود که در نگهداری سیمکارت خود توجه کافی را داشته باشند و به هیچ وجه آنرا در اختیار دیگران قرار ندهند چونکه مغایر با قانون است و عواقب آن بر عهده مالک اصلی خواهد بود.





منبع:

1403/03/15
12:31:53
0.0 / 5
336
تگهای خبر: پلیس فتا , كاربر
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آزینیک