درخواست موزیلا برای اقدام واتساپ در انتخابات های جهانی

درخواست موزیلا برای اقدام واتساپ در انتخابات های جهانی

آزینیک: موزیلا در آستانه برگزاری انتخابات ها در کشورهای سرتاسر جهان، خواهان انجام تدابیری در واتساپ برای صیانت از درستی و یکپارچگی این رویدادها شد.



به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، چهار میلیارد نفر یا تقریباً نیمی از جمعیت جهان در ۶۴ کشور جهان همچون کشورهای بزرگی نظیر آمریکا و هند در سال ۲۰۲۴، به پای صندوق رای می روند. شرکت های شبکه اجتماعی مانند متا، یوتیوب و تیک توک قول داده اند که از درستی و یکپارچگی انتخابات محافظت کنند، حداقل تا آنجا که مربوط به گفتمان و ادعاهای واقعی مطرح شده در پلت فرم های آنها می شود. با این وجود، غایب این گفتگوها، برنامه پیامرسان واتساپ است که از نظر گستردگی و تعداد کاربران، با رسانه های اجتماعی رقابت دارد. این غیبت، پژوهشگران موزیلا را نگران کرده است.

اودانگا مادونگ، محقق ارشد موزیلا که به انتخابات و یکپارچگی پلتفرم، متمرکز است، به انگجت اظهار داشت: تقریباً ۹۰ درصد از مداخلات ایمنی که متا در آستانه این انتخابات تعهد شده است، فیسبوک و اینستاگرام را پوشش می دهد. چرا متا علنا به نقشه راه عمومی متعهد نشده که دقیقا چگونه می تواند از انتخابات در واتساپ محافظت کند؟

طی ۱۰ سال گذشته، واتساپ که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت متا (فیس بوک سابق) به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد، به پیامرسان اصلی در بیشتر نقاط جهان تبدیل گشته است. واتساپ در سال ۲۰۲۰، اعلام نمود بیش از ۲ میلیارد کاربر در سرتاسر جهان دارد که هر شبکه اجتماعی یا پیامرسان دیگری به جز خود فیسبوک را در مقابل واتس اپ، کوچک جلوه می دهد.

اما متا درباب اقدامات ایمنی مربوط به انتخابات، همه تدابیر خودرا به فیسبوک معطوف کرده است. حالا موزیلا از شرکت متا خواسته است تا تغییرات بزرگی در نحوه عملکرد واتساپ در ایام برگزاری انتخابات و ماه های قبل و بعد از انتخابات یک کشور، صورت دهد. این اقدامات شامل افزودن برچسب اطلاعات غلط به محتوای ویروسی شده و محدود کردن پخش و انتشار همزمان پیام به صدها نفر است. سخنگوی موزیلا اعلام نمود بیش از ۱۶ هزار نفر، درخواست موزیلا که از واتساپ خواسته است انتشار اطلاعات غلط سیاسی را متوقف نماید را امضا کرده اند.

درخواست موزیلا، بر پایه تحقیقاتی بوده که پیرامون پلت فرم ها و انتخابات ها در برزیل، هند و لیبریا انجام داده اند. برزیل و هند، دو بازار بزرگ واتساپ هستند اما بیشتر جمعیت لیبریا در مناطق محروم روستایی زندگی می کنند که نرخ نفوذ اینترنت پایینی دارد و راستی آزمایی آنلاین را تقریباً نا ممکن می کند. موزیلا دریافته است در این سه کشور، احزاب سیاسی از خاصیت برادکست واتساپ برای هدف قرار دادن رای دهندگان با تبلیغات و در بعضی موارد، نفرت پراکنی بهره برده اند.

بر اساس گزارش تِک کرانچ، با اینحال ماهیت رمزنگاری شده واتس اپ، رصد آن چه در اکوسیستم این پیامرسان می گذرد را برای پژوهشگران دشوار ساخته است.




1403/02/05
12:00:19
0.0 / 5
183
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , اینستاگرام , شبكه اجتماعی
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آزینیک