طبق دستور سازمان امور مالیاتی کشور، تمامی صاحبان کسب و کار، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند.
طبق دستور سازمان امور مالیاتی کشور، تمامی صاحبان کسب و کار، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند. این سامانه از سوی دولت راه اندازی شده است تا معاملات و فرایند های مربوط به امور مالیاتی، ساده تر و البته دقیق تر صورت بگیرد و از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.
درواقع، هدف اصلی این سامانه، جلوگیری از فرار مالیاتی، حسابرسی دقیق تر، ایجاد عدالت و کنترل تورم است؛ بنابراین، انجام دستورالعمل های ارسالی از سوی سازمان مالیاتی ضروری بوده و در غیر اینصورت، جریمه هایی برای متخلفین در نظر گرفته خواهد شد.
عدم ثبت نام در سامانه مودیان چه جرائمی دارد؟
افراد حقیقی و حقوقی که ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند، در صورت خودداری از ثبت نام و ارسال صورتحساب های مالیاتی در این سامانه، مشمول جریمه خواهند شد. این جریمه شامل پرداخت 10 درصد از مبلغ هر فروش مودی به سازمان امور مالیاتی است. تمام افراد و کسب و کارها برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود به سامانه مودیان، نیاز به گواهی امضای الکترونیکی (CSR) و سپس دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارند و در صورت عدم دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتا و به دنبال آن ثبت نام در سامانه مودیان نیز امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین تمام مودیان، باید پس از تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی، سریعا نسبت به دریافت گواهی امضای الکترونیکی خود اقدام کنند.
چگونه گواهی امضای الکترونیکی خود را دریافت کنیم؟
از دو روش میتوانید برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی اقدام نمایید.
-
ثبت نام در مرکز صدور گواهی الکترونیکی به آدرس (gica.ir که خود به دو روش دریافت توکن سخت افزاری و نرم افزاری امکان پذیر است)
-
دریافت از شرکت های نرم افزاری به صورت رایگان
دریافت گواهی امضای الکترونیکی با توکن سخت افزاری
-
ابتدا وارد سایت به آدرس gica.ir شده و بر روی گزینه درخواست صدور گواهی الکترونیکی کلیک میکنیم.
-
در وسط صفحه، گزینه ثبت نام را انتخاب میکنیم.
-
وارد صفحه احراز هویت میشویم. موارد مورد نیاز در این صفحه:
-
ملیت
-
کد ملی
-
تاریخ تولد
-
کد پستی
-
تلفن همراه
-
پس از تکمیل اطلاعات در بخش احرازهویت، یک رمز یکبار مصرف برای شما پیامک میشود.؛ رمز را وارد کرده و وارد صفحه تکمیل اطلاعات شوید.
-
در صفحه تکمیل اطلاعات، باید نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی وارد کرده و تصویر کارت ملی خود را آپلود کنید؛ سپس یک رمز عبور برای سامانه تعریف کنید تا برای ورود مجدد به سامانه و اطلاعات کاربری خود، از این رمز استفاده نمایید.
ثبت نام شما در سامانه تکمیل شد. در صفحه ی مقابل، میتوانید نام کاربری خود را مشاهده کنید.
حالا میتوانید وارد صفحه اصلی سایت شده و از قسمت ورود کاربران، با نام کاربری که از طرف سامانه داده شد و رمز عبوری که خودتان تعریف کردید، وارد سامانه شوید.
-
پس از ورود از قسمت ورود کاربران، در سمت راست صفحه، گزینه ی ورود متقاضیان امضای الکترونیکی را انتخاب کنید.
-
در سمت راست صفحه، رو ی گزینه ی ثبت درخواست گواهی الکترونیکی کلیک کنید.
-
در این قسمت دو گزینه برای شما نمایش داده میشود: ثبت درخواست گواهی و ثبت درخواست گواهی از طریق CSR .
-
برای دریافت گواهی امضا همراه با توکن سخت افزاری، باید گزینه ثبت درخواست گواهی را انتخاب کنید.
-
سپس با کد رهگیری ای که دریافت میکنید، میتوانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده، توکن سخت افزاری را دریافت و اطلاعات خود را از آن استخراج کنید.
دریافت گواهی امضای الکترونیکی بدون توکن سخت افزاری
-
برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان و دریافت توکن سخت افزاری، ابتدا باید مراحل اول تا دهم که در قسمت قبل توضیح دادیم را به ترتیب طی کنید.
-
در حال حاضر، دو گزینه پیش روی شماست: ثبت درخواست گواهی و ثبت درخواست گواهی از طریق CSR.
-
با انتخاب گزینه دوم یعنی ثبت درخواست گواهی از طریق CSR، نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و دریافت توکن سخت افزاری نیست.در این مرحله، سه گزینه با عنوان نوع گواهی به شما نمایش داده میشود:
-
متقاضی وابسته به دولت
-
متقاضی وابسته به غیردولت
-
متقاضی مستقل
-
با انتخاب گزینه آخر (متقاضی مستقل)، دو گزینه فعال میشود:
-
گواهی الکترونیکی با اعتبار یک ساله
-
گواهی الکترونیکی با اعتبار دو ساله
-
روبروی هر گزینه، میتوانید قیمت را مشاهده کنید. با کلیک بر گزینه پیش ثبت نام در پایین صفحه، به درگاه پرداخت منتقل شده و می҅توانید هزینه را پرداخت کنید.
برای مشاهده درخواست های خود، میتوانید به منوی اصلی سایت، بخش لیست درخواست های صدور گواهی مراجعه کنید. پس از اتمام فرایند، یک کد رهگیری برای شما پیامک میشود که با داشتن آن میتوانید در هر زمان وضعیت درخواست خود را بررسی کنید.
دریافت گواهی امضای الکترونیکی از طریق شرکت های نرم افزاری
روش سریع تر برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی (CSR)، از طریق شرکت های نرم افزاری مودیان مالیاتی است. این شرکت ها از سوی دولت مجوز ارائه گواهی امضا به مودیان را دارند. شما میتوانید با این شرکت ها تماس گرفته و به صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت نام یا مراجعه حضوری، گواهی امضای الکترونیکی خود را دریافت کنید.
پس از دریافت این گواهی، میتوانید اقدام به دریافت شناسه یکتای مالیاتی خود کرده و با ثبت آن در سامانه، به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی، صورتحساب های خود را توسط نرم افزار مودیان مالیاتی ارسال بفرمایید.
منبع خبری: وبسایت ساعد نیوز