توسعه فناوری و برندسازی بذرهای هیبرید تولید داخل

توسعه فناوری و برندسازی بذرهای هیبرید تولید داخل

آزینیک: در دومین نشست هم اندیشی تولید و توسعه بذور هیبرید، مهم ترین محورهای برنامه اجرائی برای بازه زمانی کوتاه مدت تا طولانی مدت بمنظور تجاری سازی و برندسازی بذرهای هیبرید داخلی اجرا شد.



به گزارش آزینیک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «دومین نشست هم اندیشی تولید و توسعه بذور هیبرید» با حضور جمعی از مدیران و متخصصان شرکت های دانش بنیان حوزه بذر، اجرا شد.
با توجه به اهداف برنامه هفتم پیشرفت برای تولید ۵۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور، تدوین برنامه و نقشه راه فنی و اجرائی تولید بذور هیبرید، با مدیریت تلفیقی بخش دولتی و خصوصی و استفاده از توانمندی های علمی و ظرفیتهای زیرساختی موجود، ضروریست.
بر این اساس، دفتر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی، در امتداد ماموریت های خود و با هدف ارتقا و تکمیل زنجیره ارزش تولید و توسعه بذور هیبرید، با بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان و فناور و همکاری سازمان های متولی، تدوین این برنامه اجرائی را در دستور کار خود قرار داده تا در ادامه با حمایت های هدفمند از اجرای آن، مسیر دستیابی به اهداف برنامه هفتم پیشرفت در عرصه بذر را تسهیل نماید.
از این رو، در دومین نشست هم اندیشی تولید و توسعه بذور هیبرید، پیشنویس برنامه اجرائی توسط برنامه ملی ارائه و برنامه های پیشنهادی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت تدوین شده برای تولید، تجاری سازی و برندسازی بذور هیبرید داخلی، با حضور شرکت های دانش بنیان و فناور به بررسی گذاشته شد و قرار شد طی جلسه بعدی پیشنهادات و نقطه نظرات غائی از شرکتها گرفتن و برنامه پیشنهادی بعد از اصلاح و اجماع متخصصان، مبنای تصمیم گیری های بعدی قرار گیرد.
همچنین در این نشست، ضمن درخواست و تاکید شرکتها بر لزوم ادامه حمایت های معاونت در عرصه بذر، چالش ها و موانع پیش روی دستیابی به دانش فنی تولید بذور هیبرید، روش های تامین زیرساخت های مورد نیاز و ابزارهای تامین مالی، تعریف پروژه های عملیاتی و خروجی محور در عرصه توسعه بذور هیبرید، استفاده از لابراتوار های تخصصی و تجهیزات ضروری جهت به نژادی و فرآوری بذور و... مورد بحث قرار گرفت.
در حال حاضر و برمبنای آخرین آمارها، کمتر از ۵درصد از بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز، در داخل تولید می شود که این میزان بذر تولیدی در مقایسه با نیاز کشور بسیار اندک و سهم بسیار پایینی در بازار مصرف داخلی دارد.


منبع:

1403/12/06
11:58:29
0.0 / 5
174
تگهای خبر: تجاری , دانش بنیان , فناوری , متخصص
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لینک دوستان آزینیك
آزینیک