تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی

تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی

به گزارش آزینیک، قرارداد همکاری بین جهاددانشگاهی خواجه نصیر و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در جهت تجهیز روشنایی سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به امضا رسید.



به گزارش آزینیک به نقل از سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، این سازمان در جهت توسعه فناوری سامانه کمک ناوبری بصری باند فرودگاه با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت تجهیز روشنایی سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز قرارداد امضا کرد.
این سامانه به دست پژوهشگران جوان این سازمان و به صورت کاملا بومی و کاربردی طراحی شده است و در هنگام مانورهای فرود (Landing) و برخاست (Takeoff) و تاکسی (Taxi) به خلبان کمک می نماید تا این عملیات را به صورت ایمن و کارآمدتر انجام دهند.
فرودگاه ها عمدتا در سه دسته بندی بین المللی CAT I، CAT II، CAT III قرار می گیرند تا بتوانند میزبان هواپیماهای بزرگ در رده بین المللی باشند. این سامانه به صورت پیوسته توسط برج مراقبت فرودگاه پایش و به درخواست خلبان کنترل می شود. سامانه کمک ناوبری بومی علاوه بر افزایش امنیت پرواز، زمان آماده به کار فرودگاه در شرایط آب و هوایی مختلف را زیاد می کند.
حامد نظیفی مدیر بخش CCR این طرح در این حوزه اظهار داشت: با عنایت به وجود تحریم ها و عدم پشتیبانی شرکتهای خارجی، انجام این طرح از نقطه نظر استراتژیک، کشور را از وابستگی شرکتهای خارجی بی نیاز کرده و تمامی پشتیبانی در داخل ایران قابل انجام است. در نتیجه عمده تحریم های این حوزه را بی اثر و خنثی می کند.
وی اضافه کرد: در این طرح در گام نخست مطالعات میدانی فرودگاه های بزرگ دنیا انجام شده و سپس طراحی و مدلسازی ماژول های CCR و تهیه مدلهای مکانیکی صورت گرفته است. سپس در فاز دوم طراحی، مدل سازی و شبیه سازی و پیاده سازی سیستم کنترلی در نرم افزار و همینطور تست و بررسی عملکرد کنترلر انجام پذیرفته و رفع اشکالات آن انجام شده است. در گام سوم هم صنعتی سازی نمونه اولیه و ساخت سیستم نهایی و همینطور تست میدانی و کنترل کیفی سیستم نهایی انجام شده است.
همچنین مددی مدیر بخش چراغ های روشنایی باند در مورد اهمیت این قرارداد، اظهار داشت: این قرارداد یکی از بزرگترین طرح های توسعه ای در حوزه سامانه های کمک ناوبری بصری در کشور بوده که شامل تعداد قابل توجهی چراغ فرودگاهی از نوع ران وی؛ تاکسی وی و PAPI است.
در راستای استاندارد سازی محصولات طراحی و ساخته شده در حوزه روشنایی باند فرودگاه، سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر موفق به کسب گواهینامه انطباق از سازمان ملی استاندارد ایران بر مبنای استاندارد های بین المللی FAA و ICAO شده است.
از مزایای بومی سازی سیستم روشنایی باند فرودگاه که بر پایه LED است میتوان به امکان استفاده از دانش بدست آمده در طراحی انواع سیستم های روشنایی بویژه روشنایی کف معابر و جاده ها و امکان هوشمند سازی چراغ و نظارت دقیق بر عملکرد چراغ اشاره نمود.


منبع:

1402/03/30
11:34:38
0.0 / 5
417
تگهای خبر: امنیت , دانشگاه , صنعت , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آزینیک