مدرسه پیشرفت ستاد اجرایی امام (ره) به صورت رسمی فعالیت خویش را شروع کرد

مدرسه پیشرفت ستاد اجرایی امام (ره) به صورت رسمی فعالیت خویش را شروع کرد

به گزارش آزینیک مدرسه پیشرفت ستاد اجرایی امام (ره) فعالیت رسمی و سراسری خویش را شروع کرد و از لوگو و کتاب دستورالعمل فرایند این مدرسه با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی رونمایی گردید.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن دارالفنون دانشگاه تهران شامگاه شنبه در چارچوب یک وبینار حضوری و مجازی میزبان ۱۵۰ نماینده از گروههای جهادی، کنشگران اجتماعی، هسته های پیشرفت منطقه ای و بخشی از خیریه ها و کانون های فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور به منظور رونمایی از مدرسه پیشرفت ستاد اجرایی امام (ره) به صورت ملی بود.
همزمان با این آئین از لوگو این مدرسه و همینطور کتاب "گوی و میدان" که حاوی گام به گام فعالیتهای مساله محور، از مساله یابی تا حل مساله است، رونمایی گردید.
مدرسه پیشرفت نام مجموعه جوانی است که با هدف تقویت گفتمان پیشرفت در انقلاب اسلامی تشکیل شده و در واقع پلی میان نظریه و عمل است.
این مدرسه با حمایت «ستاد پیشرفت جامع منطقه ای» و همینطور «نهضت اجتماعی جوانان» راه اندازی شده و تابحال هزاران نفر از علاقه مندان را در حوزه های گفتمانی و تخصصی را آموزش داده است.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در مورد مدسه پیشرفت و اهداف راه اندازی آن با بیان اینکه، این مدرسه با سه هدف به راه افتاده است، اضافه کرد: اولین هدف بسط گفتمان سازی پیشرفت و قرار گرفتن این مفهوم در مقابل مفهوم توسعه است.
حامد ملک زاده با بیان اینکه، مبحث عدالت و پیشرفت از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان این مهم را مبحث محوری برای دهه های آینده انقلاب اسلامی می دانند، اضافه کرد: کار دومی که مدرسه پیشرفت روی آن تاکید دارد، پیشرفت منطقه ای و محلی و آموزش و توانمندسازی گروه هایی است که در مناطق و محله های خود نسبت به رفع مسائل و مشکلات خود ایده دارند.
وی اضافه کرد: هدف سوم راه اندازی مدرسه پیشرفت از جانب ستاد اجرایی امام (ره) این است که ما می خواهیم این رفع مسائل منطقه ای و محلی در سرتاسر کشور را به صورت آرمانی در نظام برنامه ریزی کشور بسط دهیم.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت در اصل حامی نوآوری های اجتماعی و مردمی در سرتاسر کشور است، اضافه کرد: نوآوری های اجتماعی در اصل فناوری هایی هستند که می توانند جامعه و مردم را به حرکت درآورند و مردم در رفع مسائل و مشکلات خود و سرنوشت خود نقش آفرینی داشته باشند.
وی با تکیه بر اینکه، نظام برنامه ریزی کشور نیازمند پوست اندازی است، اظهار داشت: اولین گام در این راه این است که برنامه ریزی باید در کشور غیرمتمرکز شود و ما برنامه ریزی ها را تنها متمرکز به پایتخت و ساختارهای حاکمیتی نکنیم.
ملک زاده در عین حال اضافه کرد: البته مردم پیش از این اتفاق و این نقش آفرینی باید برای رفع مسائل و مشکلات خود توانمند شوند و بدانند که چگونه باید در جامعه خود مطالبه گری و نقش آفرینی کنند.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار داشت: نوآوری های اجتماعی در واقع فضایی ایجاد خواهد نمود که مردم بتوانند در جامعه خود نقش آفرینی کنند.
وی یکی از اقدامات ستاد نوآوری اجرایی امام (ره) برای نقش آفرینی مردم در نوآوری های اجتماعی را راه اندازی مدرسه پیشرفت دانست و اظهار داشت: امروز در واقع افتتاحیه دور ملی این مدرسه است.
ملک زده ضمن اشاره به اینکه، تابحال پنج دوره محلی مدرسه پیشرفت در نقاط مختلف کشور همچون استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و کرمانشاه، ایلام و بخشی از جنوب کشور برگزار شده است، اضافه کرد: امروز برای اولین بار این دوره به صورت ملی و برای کل کشور برگزار می گردد.
وی در مورد تفاوت نوآوری اجتماعی با نوآوری های در ارتباط با زیست بوم علم و فناوری هم اظهار نمود: معادلات و تعریف نوآوری های اجتماعی با حوزه دانش بنیان و فناوران و حوزه استارتاپ ها متفاوت می باشد.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه کرد: در نوآوری های اجتماعی در اصل به مسائل و درگیری های روزمره مردم و چگونگی رفع این مسائل توسط خودشان پرداخته می شود.
مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاد اجرایی امام (ره) هم در این آیین در سخنانی، رفع مسائل عمیق و مهم کشور را در گرو نگاه خلاقانه و البته مشارکت هرچه بیشتر و استفاده از گروههای مردمی دانست.

محمد محسن دوباشی با تکیه بر اینکه، به شدت نیازمند نوآوری در حکمرانی مردمی هستیم، اضافه کرد: از این تحول با عنوان پیشرفت یاد می شود و شامل بخش های مختلف و نیازمند نوآوری است.
وی، حرکت رو به جلو برای آینده کشور را بیشتر از توجه به ساختارگرایی در گرو توجه هرچه بیشتر به مأموریت گرایی دانست و اضافه کرد: مأموریت ما این است که به پیشرفت روز به روز، حرکت های مردمی و امیدآفرین دقت نماییم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم در سخنانی تصریح کرد: نگاه تمدنی جدید بطور حتم نیازمند ساختارهای مناسب خود، مدل و طراحی جدید است.
روح الله متفکر آزاد با بیان اینکه، در مبحث تمدنی و مباحث پیشرفت مسائل پیچیده ای وجود دارد، شکل گیری هسته ها و حلقه های پیشرفت را بسیار مهم خواند.
وی با تکیه بر اهمیت اتاق ها و هیات های اندیشه ورز و همینطور اندیشکده ها و مدارس پیشرفت در توسعه تمدن ها اظهار داشت: توجه به زیست بوم و شکل گیری نظام حل مساله با عنایت به حلقه های مردمی بسیار ضروری می باشد.
رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه ابراز امیدواری کرد که راه اندازی مدرسه پیشرفت به صورت رسمی مقدمه ای بر حوزه گفتمان سازی پیشرفت در کشور و همینطور شکل دهی حلقه های میانی مساله یاب در سرتاسر کشور باشد.
وی توجه به بحث تغییر در نظام حکمرانی بر مبنای علم را هم مقدمه ای دانست که مدارس پیشرفت در کشور می توانند در آن نقش آفرینی داشته باشند.
متفکر آزاد انقلاب اسلامی را پرچمدار گفتمان پیشرفت در دنیا دانست و اضافه کرد: ما چاره ای جز حرکت به سمت شکل گیری اتاق های تولید فکر و پیشرفت با عنایت به تمدن خود نداریم.
وی با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت با مردم سر و کار دارد، اضافه کرد: مدرسه پیشرفت حوزه اجرایی نیست بلکه حوزه حکمرانی است و به جای مدلهای مرسوم توسعه، روی مدل ایرانی، اسلامی پیشرفت تاکید دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری نهادهای مختلفی همچون معاونت علمی و فناوری، جهاددانشگاهی، وزارت علوم و دانشگاه های سراسر کشور نقش آفرین هستند، اضافه کرد: هر کدام از این نهادها وظیفه خویش را پیش می برند و به نظر می آید با مدیریت صحیح و هوشمند میتوان در نقاطی که موازی کاری وجود دارد، این هم پوشانی ها را تبدیل به فرصت کرد.


1400/09/08
10:52:30
0.0 / 5
670
تگهای خبر: آموزش , دانش بنیان , دانشگاه , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
آزینیک